Sabtu, 09 November 2013

Ciri ciri Wanita yang Solehah


  1. Kecantikan Dalaman
wanita yang lemah lembut perawakannya tetapi prinsip dan nilai hidupnya begitu agung dan tinggi .Itulah kecantikan dalaman yang sykar ditandingi.

     2. Kekanak kanakan
Kepribadian wanita yang manja dan kekanak kanakan merupakan salah satu keindahannya namun tidak berlebihan karna menunjukkan sifat tidak kematangan.

      3. Cantik
Nafsu mengatakan wanita cantik pada rupanya, Akal mengatakan wanita cantk pada ilmu dan kepandaiannya, Hati mengatakan wanita cantik pada akhlaknya.

       4. Berpegang pada agama
''Dikawini wanita itu karna 4 perkara, kecantikannya, hartanya, keturunannya dan agamanya. Pilihlah yang paling berAgama''.
 
       5. Tidak mempamerkan keseksian
''Wanita yang berpakaian tetapi sebenarnya telanjang untuk mencari perhatian lelaki, yang melenggok lenggokan tubuhnya, yang kepalanya seperti punuk unta, mereka itu tidak akan masuk surga''(HR.Muslim).

       6. Sejuk mata memandang
Bersopan santun, senantiasa memaniskan wajah, senantiasa senyum, menutup aurat dan menundukan pandangan.

       7. Canggih
Wanita yang pandai menyesuaikan diri dengan arus perkembangan semasa tapi masih mengkekalkan ciri ciri wanita islam yang menutup aurat.

       8. Mempunyai persamaan yang bermakna
Suatu hari,Imam Malik heran melihat burung merpati dan gagak berkumpul bersama. Dengan spontan beliau berkata,'' Kedua duanya bersatu padahal jenisnya tidak sama''. Ketika burung itu terbang, beliau melihat keduanya masih memiliki persamaan yaitu kedua duanya sama sama cacat. Lalu beliau berkata:''Sebab itulah burung itu dapat bersatu''.

        9. Pemaaf
Wanita yang suka mendahului meminta maaf walaupun dirinya tidak bersalah digambarkan mempunyai pribadi yang unggul dan mudah disayangi.

       10. Seimbang
Seimbang dari sudut pergaulan,keagamaan, pengurusan diri dan pengurusan masa

Semoga bisa bermanfaat
Syukron...
Wassal;amu'alaikum

0 komentar:

Posting Komentar